Deia Josep Pla que la cuina és el paisatge posat a la cassola. Si entenem el paisatge com el conjunt que conforma la natura i els productes agroalimentaris que s’hi cultiven i s’hi crien, podem concloure que la cuina d’Osona és la combinació dels aliments del territori que han generat, amb el pas dels anys, una cultura alimentària que és pròpia. A aquest coneixement n’hi hem de sumar un altre: avui la cuina, entesa com un saber de receptes i procediments culinaris, unes formes de menjar i els significats que hi són vinculats, ha travessat fronteres; els intercanvis culturals han enriquit els patrimonis culinaris i avui mengem, també, productes del nostre territori cuinats segons aprenantages que vénen de lluny. És tota aquesta olla que bull a casa nostra i que vol capitanejar una gastronomia bona, sana i sostenible, la que volem posar en comú amb vosaltres.
És per tot aquest conjunt de motius que el Fetaosona inclou un apartat de gastronomia per poder-vos explicar tot allò que vagi succeint a la comarca i que vinculi els productes i els productors amb la cuina que s’hi elabora i s’hi menja: la seva gastronomia.
Aquesta col·laboració dona el tret de sortida del Lactium, que se celebrarà el cap de setmana del 14 i 15 de maig al Parc Jaume Balmes de Vic. D’aquesta manera es potencien els lligams d’Osona Cuina, Osona Terra i Fet a Osona amb els esdeveniments gastronòmics de la comarca i es promocionen els productors de proximitat.

